اعتیاد به مواد مخدر، پایه آسیب‌های اجتماعی است/ضرورت ارائه آموزش های پیشگیرانه در حوزه اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، گفت:اعتیاد به مواد مخدر، پایه و اساس آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش همای سعادت آنلاین، اردشیر صفا‌پور، در کارگاه آموزشی دانشجویان دختر ساکن سرای دانشجویی ولیعصر (عج) دانشگاه لرستان، تشریح کرد: نه گفتن به پدیده اعتیاد باید در سرلوحه برنامه‌های زندگی افراد جامعه، قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر، پایه و اساس همه آسیب‌های اجتماعی است، تشریح کرد: هر کجا اعتیاد به مواد مخدر، رواج پیدا کند به دنبال آن، از هم پاشیدگی خانواده، قتل، طلاق، همسر آزاری، کودک‌آزاری هم خواهد آمد و فرد معتاد به مواد مخدر از هویت اجتماعی هم تهی می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان، بیان کرد: براساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۳۰ درصد افرادی که به مواد مخدر، معتاد شده‌اند گفته‌اند که قدرت نه گفتن به دوستان را نداشته‌اند؛ بنابراین، این اهمیت دارد که ما قدرت نه گفتن داشته باشیم.

صفاپور، توضیح داد:سن جوانی و دانشجویی به‌ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی، یک سن بسیار حساس است و در این سن، باید تمرین نه گفتن به خواست‌های آسیب‌زای دیگران را جدی گرفت.

وی تشریح کرد: هوشیاری و مراقبت عمومی درباره خطرات اعتیاد به مواد مخدر، باید روز به روز براساس آموزش‌های پیشگیرانه، گسترش یابد.

صفا پور ادامه داد:رویکرد دشمن نیز آن است که از طریق اجرای روش‌های مختلف جنگ نرم، اعتیاد به مواد مخدر به‌ویژه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی را در جامعه گسترش بدهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:دانشجویان، آینده‌سازان مملکت هستند و به همین علت، بایستی، هوشیاری و آگاهی دانشجویان نسبت به آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه پدیده‌ی اعتیاد به مواد مخدر، بیشتر از سایر اقشار جامعه باشد.

صفاپور، تأکید کرد:همگی باید تلاش کنیم با افزایش احساس مسئولیت‌پذیری در خودمان، قدرت نه گفتن به مواد مخدر، در سطوح مختلف جامعه، نهادینه شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان از تیم مدیریتی دانشگاه لرستان به‌ویژه مرکز بهداشت، درمان و مشاوره به‌خاطر برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی آسیب‌های اجتماعی، قدردانی کرد.

آموزش‌های پیشگیرانه با هدف ارتقای آگاهی

دکتر فضل‌اله میردریکوند، دکترای روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان در این کارگاه گفت:دانشجویان باید سطح آگاهی‌های خود درباره آسیب‌های اجتماعی را افزایش بدهند.

وی توضیح داد:رویکرد کاری مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه لرستان، آموزش و پیشگیری است و چنانچه دانشجویی در زمینه‌های مختلف دچار مشکلات مرتبط با حوزه کاری بهداشت، درمان و مشاوره بشود بی‌درنگ خدمات لازم به وی ارائه خواهد شد.

میردریکوند تصریح کرد: مسیر زندگی یک مسیر فراز و نشیب و شامل شادی‌ها و غم‌هاست؛ انسان باید بیاموزد چگونه در برابر سختی‌ها و مشکلات، ایستادگی کند و تسلیم نشود.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان تشریح کرد: آموزش مهارت‌هایی همچون کنترل خشم و عصبانیت و نه گفتن به مواد مخدر، از جمله آموزش‌های مهم به‌ویژه برای دانشجویان است که بایستی تقویت شود.

میردریکوند، به پرسش‌های دانشجویان دختر ساکن سرای دانشجویی حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه لرستان درباره موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، پاسخ داد.

گفتنی است ،مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان که زیرنظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت می‌کند کارگاه‌های مختلف آموزشی را برای دانشجویان دختر و پسر، برگزار می‌کند.

انتهای پیام/