راه اندازی کارگاه تولید قارچ دکمه‌ای در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان

کارگاه تولید قارچ دکمه ای در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان راه اندازی شد.

به گزارش همای سعادت آنلاین، این کارگاه تولیدی با حمایت دکتر “سعید محمدزاده” رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان و مشاوره علمی دکتر “حسین میرزایی‌نجفقلی” عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاه پزشکی دانشگاه لرستان، ایجاد شده است.

در همین رابطه، دکتر حسین میرزایی نجفقلی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، به خبرنگاران گفت: قارچ­ های دکمه‌ای، ترکیباتی سرشار از پروتئین، املاح باارزش، اسیدهای آمینه و ویتامین‎‌ها هستد، همچنین، آنها، مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر،آهن و مقدار کمتری کلسیم دارند و فاقد نشاسته اند،بنابراین، برای بیماران دیابتی و رژیم لاغری، مناسب‌اند.

وی تشریح کرد:برای راه‌اندازی این شغل در وهله‌ی نخست، مهم‌ترین عامل، علاقه‌داشتن به انجام این کار است و در وهله دوم، احداث سالن با رعایت استاندارد­های لازم و تجهیز سالن به وسایل مورد نیاز از جمله قفسه ­های فلزی، دستگاه رطوبت‌ساز، وسایل سرمایشی و گرمایشی، دماسنج، رطوبت‌سنج و دستگاه تهویه خروجی است.

میرزایی نجفقلی افزود:هر دوره پرورش قارچ، حدود دو ماه طول می‌کشد و تولیدکننده، سه تا پنج دفعه، برداشت محصول دارد.

“فاطمه محمدی” دانشجوی کارشناسی ارشد بیماری‌شناسی گیاهی و “احسان حسنوند”دانشجوی دکترای بیماری‌شناسی گیاهی، در ایجاد این کارگاه، مشارکت و همیاری داشته‌اند.

از ویژگی‌های این پروژه‌ی تولیدی، آن است که مهارت دانشجویان علاقه‌مند را در تولید قارچ، ارتقاء می‌دهد و از نظر درآمدزایی و ایجاد اشتغال، می‌تواند در مساحت‌های کوچک، همچون انبارهای خانگی و زیرزمین‌ها تا مساحت‌های بزرگ، همچون کارگاه‌های صنعتی، اجرا شود.

انتهای پیام/