ضرورت تغییر راهبردی ماموریت روابط عمومی های آموزش و پرورش از ” اطلاع‌رسانی ” به ” اعتمادسازی “

نقش روابط عمومی،بازگویی موفقیت‌ها نیست؛ بلکه بازسازی اعتماد است.اعتمادی که با گوش شنوا، پاسخ سریع، تعامل فعال با رسانه‌ها و درک عمیق از روان‌شناسی مخاطب ممکن می‌شود.

یادداشت-میلاد رفیعیان –بررسی ضرورت تغییر راهبردی ماموریت روابط عمومی های آموزش و پرورش از اطلاع‌ رسانی به اعتماد سازی در صدای معلم در روزگاری که مدرسه دیگر تنها جای یادگیری نیست، بلکه فضای پیچیده‌ای از تعاملات روانی، اجتماعی، خانوادگی و رسانه‌ای است، روابط عمومی آموزش‌ و پرورش باید از یک بخش خدماتی به یک نهاد راهبردی ارتقاء یابد.

ما دیگر نمی‌توانیم با الگوهای روابط عمومی دهه ۸۰، بحران‌های تربیتی دهه ۱۴۰۰ را مدیریت کنیم. مدرسه در معرض قضاوت روزانه افکار عمومی است؛ و این قضاوت، اغلب نه از طریق معلم یا مدیر، بلکه از مسیر رسانه‌ها، فضای مجازی و تجربه خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

اعتماد عمومی به نهاد آموزش، تدریجی و بی‌سروصدا در حال فرسایش است. نه‌فقط به‌خاطر کاستی‌های امکانات، بلکه به دلیل غیبت یک روایت مؤثر و باورپذیر از عملکرد مدارس.

خانواده‌ها از معلمی که زحمت می‌کشد چیزی نمی‌شنوند؛ اما از شایعه‌ کوچک یا ویدیوی حاشیه‌ای، کل سیستم آموزشی را قضاوت می‌کنند. در این میان، روابط عمومی اگر فقط ناظر، تماشاچی یا ارسال‌کننده خبر رسمی باقی بماند، سهم خود را در احیای این سرمایه اجتماعی از دست خواهد داد.

روابط عمومی باید به روایتگر صادق و هوشمند زیست مدرسه‌ای تبدیل شود. ما مسئول انتشار اتفاقات خوب نیستیم؛ ما مسئول ساختن تصویری واقعی، امیدبخش و قابل اعتماد از مدرسه‌ای هستیم که هنوز ایستاده است، هنوز تربیت می‌کند، هنوز در دل بحران‌ها، می‌سازد و می‌بالد.

نقش روابط عمومی، بازگویی موفقیت‌ها نیست؛ بلکه بازسازی اعتماد است. اعتمادی که با گوش شنوا، پاسخ سریع، تعامل فعال با رسانه‌ها، و درک عمیق از روان‌شناسی مخاطب ممکن می‌شود.

پیشنهاد مشخص این است که در آموزش‌ و پرورش کشور، روابط عمومی‌ها از واحد تبلیغاتی به واحد تولید اعتماد عمومی تغییر ماهیت دهند. این تغییر شامل سرمایه‌گذاری در آموزش سواد رسانه‌ای مدیران مدارس، تولید محتوای روایی از درون مدرسه (نه فقط خبر رسمی)، پاسخ‌گویی در لحظات بحرانی با صداقت، سرعت و شفافیت، و تعامل دائمی با خبرنگاران حوزه آموزش، و نه فقط هنگام نیاز است.

اگر بخواهیم مدرسه را از حاشیه‌های اجتماعی، هجمه‌های رسانه‌ای و بی‌اعتمادی خانواده‌ها نجات دهیم، روابط عمومی‌ها باید به خط مقدم برگردند. نه با شعار، بلکه با روایت، شفافیت، مهارت، و جسارت. اعتماد، ساخته نمی‌شود؛ بازسازی می‌شود. و روابط عمومی، معمار این بازسازی است.

نگارنده به شرط حیات در مطلب بعدی با نگاهی متفاوت، به درون ساختار روابط عمومی در آموزش و پرورش و دلیل فاصله داشتن واقعیت های میدانی این حوزه و ماموریت های آرمانی ذکر شده برای آن در اغلب مواقع خواهد پرداخت.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش لرستان

انتهای پیام/