می بخشیم اما فراموش نمیکنیم!

استاد شهید مطهری (ره) در بخشی از کتاب انسان_و_ایمان، تفاوت میان انسان و حیوان را تفاوت در بینش ها و گرایش ها میداند و نتیجه گیری کلی میکنند که قوه تعقل که معصومین(ع) آن را چراغ راه انسان تفسیر کرده اند، وجه تمایز انسان با سایر جانداران است.

همای سعادت _یادداشت _در این رهگذر، اگر به هر دلیلی انسان، که خداوند به او نعمات اختیار_و_انتخاب را اعطا نموده( انا هدینا السبیل اما شاکرا و اما کفورا) در گفتار و کردارش عقلانیت را به کناری نهد، آیا هم ردیف حیوانات نیست؟! چرا که چون آنان میخورد و میخوابد و….

گفتن از حسنات ساکنان لرستان بزرگ، اقوام بزرگ لک و لر، توسط ما جایز نیست، اما صواب است اگر خود بزرگ پنداران میدان فرهنگ‌ و هنر که کسوت استادی این عرصه را نیز به خود اطلاق میکنند، حداقل تاریخ یکصد سال اخیر ایران عزیز را مطالعه نمایند تا نقش بی بدیل مردمان نژاده و نجیب و اقوام لرستان بزرگ را در حفاظت از ایران عزیز و کمک به توسعه او بیشتر دریابند، خدمات کریم خان زندها و پیشینیان همتبار و هم مسلک او در عدل گستری و آبادانی ایران بماند تا بعد!

انتظار میرود مدعیان رشد فرهنگی و شخصیتی بیش از دیگران نسبت به گفتار خود حساس بوده و قبل از بیان هر سخنی حداقل آنی نسبت به محتوای آن بیاندیشند. امیدواریم خانم بهاره رهنما پس از این قوه عقل را در بیان سخنانش راهنمای خود قرار دهند، چرا که این قبیل رفتارهاست(مسلط نمودن خِرَد بر وجود خویش) که فردی را به واسطه آن در سطح فرهنگ_رفتاری بالاتر میتوان قضاوت کرد، نه زلف افشان کردن و گوهر نمایاندن و سخن_هزل بر زبان راندن!

ساکنان شریف لرستان بزرگ، وارثان فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی اند و به تاسی از صفات پروردگار عالمیان، به شرط اصلاح اهل عفو و رحمت و مهربانی.
ختم کلام را از زبان حافظِ جان میشنویم که فرمود:
سهو و خطای بنده گرش اعتبار نیست
معنی عفو و رحمت آمرزگار چیست…

نجمه منظمی

انتهای پیام/