همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر، راه نجات جامعه از انحطاط / ضرورت شناخت معروف و منکر، در انجام این فریضه

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان ، با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ، گفت : رهبری ، ضمن تاکید بر همگانی شدن این فریضه ی الهی و شناخت معروف و منکر ، آن را ، راه نجات جامعه از انحطاط دانستند.

به گزارش همای سعادت آنلاین ، امر به معروف و نهی از منکر ، یک واجب الهی، تکلیف شرعی و یکی از فرائض دینی ما است که نقش و جایگاه آن در زندگی فردی و اجتماعی ، کاملا مشخص و روشن است.بر همین اساس ، آیاتی هم در قرآن کریم ، مبنی بر وجوب این فریضه واجب ، نازل شده است.

در ادامه بهره گیری از قرآن کریم، ائمه معصومین (علیهم السلام ) ، بهترین راوی و قاری هستند که نسبت به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر تاکید فراوانی داشته اند ، تا جایی که آن را به عنوان یک ضرورت ، در زندگی فردی و اجتماعی مردم، متذکر می شوند.در ادامه ی سیر توجه و تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر ، علمای دین ، مراجع تقلید و عرفا نیز به بیان اهمیت آن پرداخته اند که رهبر معظم انقلاب هم به عنوان یک انسان وارسته و حکیم ، در بیانات شیوا و راه‌گشای خود ، به بیان اهمیت آن پرداخته اند.در خصوص دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد امر به معروف و نهی از منکر ، با حجت الاسلام رضا حقیان ، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به گفت و گو نشستیم؛

حجت الاسلام حقیان گفت : رهبر معظم انقلاب در سخنانی در خصوص اینکه چرا دشمن تا امروز نتوانسته است مویی از سر این ملت کم کند، فرموده است : ” ما دشمن زیاد داریم، چرا دشمن تا امروز نتوانسته است مویی از سر این ملت کم کند و به این کشور ضربه بزند؟  بحمد الله ایران اسلامی با قدرت و صلابت کامل، در مقابل همه شان ایستاده است، چرا؟ ایران که همان ایران صد و پنجاه سال قبل است! این به خاطر احساس وظیفه ی شما، به خاطر همین حضور شما، به خاطر همین روحیه ی حزب اللهی شما و به خاطر این است که زن و مرد مسلمان تا همه جا حاضرند از ایمان، اسلام وانقلابشان دفاع می کنند. این هاست که این کشور را حفظ کرده است. مگر طور دیگری می شود این کشور را، با این همه دشمن و بدخواه که چشم طمع به منابع زیر زمینی و بازارهای آن دوخته اند، حفظ کرد؟! مگر می شود در مقابل آن ها بدون این روحیه ، مقاومت کرد؟! این گونه است که کشور حفظ می شود با امر به معروف ونهی از منکر.”

عاقبت ترک امر به معروف و نهی از منکر

وی به عاقبت ترک امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت : رهبری فرمودند : ” وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه ، خو بگیرند، کار کسی که در راس جامعه قرار دارد و می خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد ، یعنی نخواهد توانست یا به آسانی خواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه ی فراوان این کار را انجام دهد، یکی از موجبات ناکامی تلاش های امیر مومنان(ع) با آن قدرت و عظمت در ادامه این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.”

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، به همگانی بودن این فریضه از دیدگاه رهبری اشاره کرد و افزود : رهبر معظم انقلاب در خصوص راه رسیدن به جامعه کاملا اسلامی، فرموده اند: ” ما هنوز تا یک جامعه کاملا اسلامی که نیک بختی دنیا و آخرت مردم را به طور کامل تامین کند و تباهی و کجروی و ظلم و انحطاط را ریشه کن سازد، فاصله زیادی داریم. این فاصله باید با همت مردم و تلاش مسولان طی شود و پیمودن آن با همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر ، آسان گردد.”

ضرورت پیروی از دستورات اسلام و قرآن در جامعه

حجت الاسلام حقیان ، به رمز ماندگاری انقلاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت : ” عوامل استکبار، امروز فیلم بد درست می کنند، نوار بد درست می کنند، حرف های بد درست می کنند، شعر بد می گویند، داستان بد می نویسند و این همه را، در داخل کشور، بین نوجوانان، جوانان و مردم عادی پخش می کنند و یا از طریق ماهواره رواج می دهند، این مورد اخیر_ ماهواره_ واقعا گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملت ها و کشورها هدف گیری می کند، بحمد الله مجلس شورای اسلامی، با حسن فهم قضیه، ماهواره را ممنوع کرد. با این همه اگر در جامعه، به دستور اسلام و فرموده ی قرآن عمل شود، هیچ کدام از ابزار و عوامل فساد، نمی توانند کمترین اثری بکند. به معنای دقیق تر، توجه از جوانب مختلف و امر به معروف ونهی از منکر، نمی گذارد دشمن پیروز شود. این است که جامعه اسلامی، یک جامعه ماندگار است.”

جا به جا شدن منکر و معروف توسط قدرتهای زورگو

وی به دروغگویی زورگویان عالم از دیدگاه رهبر انقلاب اشاره و بیان کرد رهبری فرمودند ” کار دنیا به جایی رسیده است که قدرت های زورگوی عالم، جلو چشم مردم دنیا، معروف را منکر و منکر را معروف می کنند! به نظر من، در عالم فساد و تباهی بشریت، هیچ چیز دیگر بالاتر از این نیست ،روراست به مردم دروغ می گویند و این دروغ را یک کار مقدس می شمارند ! ظلم را تشویق می کنند و ظالم را به خاطر این ظلم، ذیحق به حساب می آورند! مظلوم را نکوهش می کنند و بر سر مظلوم می زنند و این بر سر مظلوم زدن را کاری خوب به شمار می آروند! ”
دبیر ستاد  امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به نقش خودسازی در عرصه سیاسی، افزود: رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده اند: ” ببینید؛ یک انسان( امام حسین(ع)) هم در تلاش نفسانی و شخصی ( تهذیب نفس) آن حرکت عظیم را می کند ، هم در صحنه وعرصه فرهنگی، که مبارزه ی با تحریف، اشاعه ی احکام الهی و تربیت شاگرد و انسان های بزرگ است و هم در عرصه ی سیاسی که امر به معروف ونهی از منکر است ، بعد هم مجاهدت عظیم ایشان، که مربوط به عرصه ی سیاسی است، این انسان در سه عرصه مشغول خودسازی و پیشرفت است. عزیزان من! این انسان الگوست، لحظه ای نباید متوقف شد.”

ضرورت همراهی دل و زبان در امر و نهی

حجت الاسلام حقیان افزود : رهبر انقلاب به مورد لعن واقع شدن کسانی که خود امر به معروف و نهی از منکر می کنند ولی خود به آنها عمل نمیکنند ، اشاره کردند و فرمودند : ” وقتی که شما برای کمک به  نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می کنید مثلا احسان به فقرا، صدقه، رازداری، محبت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حلم و صبر ، می گویید کار ها را بکن؛ هنگامی که دل شما نسبت به این معروف، بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما، امر صادقانه است، وقتی کسی را از منکرات نهی می کنید مثلا ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمامی کردن، توطئه کردن ، علیه نظام اسلامی کار کردن با دشمن اسلام و می گویید این کارها را نکن؛ وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهیتان عمل می کنید ، اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن گاه انسان مشمول این جمله می شود : “لعن الله الامرین بالمعروف و التارکین له” کسی که مردم را به نیکی امر می کند اما خود او به آن عمل نمی کند؛ مردم را از بدی نهی می کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.”

سلاح زبان ، نافذتر از سلاح مشت

وی افزود : رهبر معظم انقلاب فرمودند ” بینش سیاسی لازم است؛ اما همه چیز نیست، اصل قضیه ، آن ایمان الهی معنوی است که باید در دلهای شما باشد؛ خودتان را دینی بسازید ، جوانان در محیط خودشان، امر به معروف و نهی از منکر می کنند، چرا این واجب امر به معروف ، امر به کارهای خوب در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمی تواند بگوید به توچه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی خیال می کنند تا منکری دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان ، زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و موثرتر است؛ مشت کاری نمی کند.”

حجت الاسلام احمدرضا غلامی ، معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان نیز ، در خصوص دیدگاه رهبری در مورد امر به معروف و نهی از منکر گفت : رهبر معظم انقلاب ، دوام حکومت اسلامی و بقای حکومت اخیار را به این می دانند که در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر باشد که اگر در جامعه رعایت شود و به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود ، حکومت تثبیت می شود و به عنوان یک اصل در زندگی افراد جامعه ، ثبت خواهد شد.

واجب فراموش شده

حجت الاسلام غلامی گفت : رهبر انقلاب ، امر به معروف و نهی از منکر را واجب فراموش شده عنوان کردند و فرمودند: ” من میخواهم این واجب فراموش شده اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم ، همه ی آحاد مردم باید وظیفه ی امر به کار خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قائل باشند ، امر به معروف و نهی از منکر، تضمین کننده حیات طیبه در نظام اسلامی خواهد بود ، عمل کنیم تا آثارش را ببینیم.”

امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه ای فردی و همگانی

معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی اظهار داشت: رهبری ، این فریضه واجب را وظیفه ای فردی و همگانی عنوان کردند و افزودند : ” قانون شکنی جرم است ، تخلف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هرچیزی که به نظر انسان منکر می آید ، بدون اجازه ی حکومت ، خودش جرم است ، بارها گفتیم نهی از منکر زبانی، جایز و واجب و وظیفه همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمی شود ، اما آنجایی که نوبت عمل و اجرا برسد طبق قوانین عمل کنیم ، هیچ چیزی مجوز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکرده اند ، خودمان وارد میدان شویم ، هر کس باید واعظ خود باشد، خود را مراقبت کند ، از تخطی خود مانع شود ، امر به معروف و نهی از منکر هم بکند که آن امر خود به معروف و نهی خود از منکر و موعظه کردن خود ، بر امر به معروف و نهی از منکر دیگران هم مقدم است.”

گناهکار ، فقط بدحجاب نیست

حجت الاسلام غلامی به بعضی از خلافها از دیدگاه رهبری اشاره کرد و عنوان داشت : رهبر انقلاب ، گناهکار را فقط بدحجاب ندانستند و فرمودند: ” بعضی فقط به مسئله بدحجابی چسبیده اند ، این یکی از گناهان است و از خیلی از گناهان ، کوچکتر است، خلافهای فراوانی از طرف آدمهای لاابالی در جامعه وجود دارد ، خلافهای سیاسی ، خلافهای اقتصادی ، خلاف در کسب و کار ، خلاف در کار اداری ، خلافهای فرهنگی، اینها همه خلاف است ، کسی غیبت می کند ، کسی دروغ می گوید ، کسی توطئه می کند، کسی مسخره می کند ، کسی کم کاری می کند ، کسی ناراضی تراشی می کند ، کسی مال مردم را می دزدد ، کسی آبروی مردم را بر باد می دهد ، اینها همه منکر است.بالاترین تخلفها ، آن تخلفها و جرایمی است که پایه های نظام را سست می کند ، منکراتی در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد ، اتلاف منابع عمومی، اتلاف منابع حیاتی، اتلاف برق ، اتلاف وسائل سوخت، اتلاف مواد غذایی ، اسراف در آب و اسراف در نان ، این همه ضایعات نان داریم ، اصلا این یک منکر است ، یک منکر اقتصادی و اجتماعی است ، نهی این منکر هم لازم است. ”

کجا و چگونه ، امر به معروف و نهی از منکر کنیم ؟

وی در پایان ، دیدگاه رهبری در مورد چگونگی ، زمان و مکان انجام این فریضه الهی را بیان کرد و گفت ، رهبر انقلاب افزودند : ” امر به معروف و نهی از منکر، یاد گرفتنی است ، البته به شما بگویم ، عزیزان من ، منکر را بشناسید ، چیزهایی ممکن است به نظر بعضی ، منکر بیاید در حالی که منکر نباشند ، باید معروف و منکر را بشناسید ، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، مثل نماز یاد گرفتنی است ، باید بروید یاد بگیرید ، همه جا ، جای نهی از منکر است ، یک دانشجو هم در محیط درس ، می تواند نهی از منکر کند ، یک کارمند شریف هم در محیط کار خود ، می تواند نهی از منکر کند ، یک کاسب مومن هم در محیط کار خود می تواند نهی از منکر کند ، یک هنرمند هم با وسایل هنری خود ، می تواند نهی از منکر کند ، نمی شود این واجب بزرگ الهی را در دایره های کوچک ، محدود کرد. ”

حال که با دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد امر به معروف و نهی از منکر، آشنا شدیم، ضروری است که این فریضه بزرگ الهی ، در جامعه نهادینه شود و البته این را هم فراموش نکنیم که همه جا ، جای امر به معروف و نهی از منکر نیست و البته مخصوص افراد خاصی هم نیست ، و البته نباید از نظر دور داشت که حفظ جان هم واجب است و نباید کاری کنیم که جانمان به خطر بیفتد.

اگر امر به معروف و نهی از منکر ، با روشن بینی ، آگاهی ، بصیرت و شناخت کافی، صورت گیرد ، سلامت و سعادت جامعه را رقم خواهد زد بنابراین نباید از انجام این تکلیف الهی سرباز بزنیم و تا جایی که می توانیم، جلوی منکرات را بگیریم و کارهای خوب و شایسته را رواج دهیم.

گزارش : فاطمه شاه کرمی