پدر اسطوره‌ای از آسمان است

حمد و سپاس، آفریدگاری که جهان آفرینش را هماهنگ با احتیاجات و نیازهای انسان سامان داده و با تدبیر حکیمانه خود آن را تنظیم کرده است.

یادداشت -همای سعادت آنلاین -۱۳ رجب ولادت علی بن ابیطالب، در گاهشمار سالنامه ما بنام روز پدر نامگذاری شده است. حضرت علی گره گشاترین مرد عالم آفتاب روز را از لبخند دیوار کعبه آغاز می کند و ماه از پیشانی او نورانی می شود. زمان از حرکت می ایستد، تا تاریخ از اولین نفس های او آغاز شود. هوا با نفس های او جریان می گیرد، آسمان از همیشه به زمین نزدیک تر می شود، جاهلیت حجاز را موریانه ها آرام آرام می جوند تا تاریخ به روزهای آفتابی با او برسد. ضلالت در پیش پایش تمام و زندگی روشن، با اولین پلک زدن تو آغاز می شود.

مقام پدر از دیرباز مورد توجه پیشوایان علم و دین بوده و در این زمینه مباحث زیادی از سوی علماء و دانشمندان هر دوره به رشته تحریر رسیده است. روز پدر تقدیریست بسیار کوچک در مقابل ایثار، استواری و صبوری و التیامی بر دست های پینه بسته او. مطمئنا اگر بخواهم از سجایای اخلاقی پدر صحبت به میان آوریم باید از ایثار، گذشت، دلگرمی، حمایت، عشق و امید بی حد و حصر او سخن گفت.

در دین مبین اسلام نیز برای زنده ماندن ملتها همبستگی خاصی را بین افراد لازم دانسته است و از افراد جامعه نسبت به پدر و مادر که شعاع بستگی انسان به آنها نزدیک تر است سفارش شده است. پروردگار عالم در وجود فرزندان، عاطفه و علاقه خاصی نسبت به والدین قرار داده است، این علاقه خاص را ممکن نیست که بتوان از انسان سلب نمود و خداوند در آیات قرآن به محبت فرزندان نسبت به والدین سفارش نموده است. بی شک هیچ فداکاری بالاتر از خدمت نسبت به پدر و مادر نیست و خدمت به آنان بزرگترین خدمتی است که فرد می تواند درمورد کسی انجام دهد.

پدر و مادر تمام توان و عمر خود را صرف رشد و آینده ما می‌کنند، پس سزاوار است در دوران کهولت سن و سالمندی از آنها نگهداری کنیم و دست‌های ضعیفشان را به گرمی بفشاریم و ببوسیم. متاسفانه برخی فرزندان وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند و در دوران سالمندی آنها را رها می کنند و به خانه سالمندان می سپارند و با بی توجهی به سفارشات ائمه و بزرگان نسبت به مقام والای والدین و احترام به آن‌ها، وظایف خود را نادیده گرفته و از سرکشی و بازدید از پدر و مادر سر باز می زنند، آنها شک نداشته باشند که در زمان سالمندی فرزندانشان نیز نسبت به آنها بی‌توجهی و بی‌مهری نشان خواهند داد. مطمئنا والدین پس از سالها تلاش مضاعف و تحمل رنج‌ها و دشواریهای زندگی برای به سر انجام رساندن فرزندان، در زمان پیری و کهولت سن از فرزندان خود توقع مهربانی، محبت و نگهداری دارند.

در قرآن بارها و بارها به احسان به پدر و مادر سفارش شده و نیکی به آنها را کفاره گناهان فرزندان دانسته است و از همه مهمتر بعد از اطاعت خداوند، احسان به پدر و مادر را بر بندگان سفارش نموده است، به‌همین جهت می بایست عشق و محبت را در حق آنها به خوبی ادا کنیم و دعای خیر آنها را توشه راه خود در زندگی کنیم.

پــدر قامتت استوار، عمرت پایدار و روزتـــــــــــ مبـــارکـــــــــ

مهــدی زکـی پــور

انتهای پیام/