لزوم برنامه ریزی کلان کشوری برای جمع آوری و ذخیره سازی دام مازاد

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام لرستان ،گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و شائبه افزایش هزینه علوفه وافزایش کشتار دام ‌زنده در استان، نیازمند برنامه ریزی ویژه‌‌ای در سطح کلان و وزارت هستیم.

به گزارش همای سعادت، محمدرضا راستگو در گفتگو با خبرنگارما ،به افزایش هزینه علوفه و کشتار دام زنده در استان و لزوم برنامه ریزی کلان در این زمینه اشاره کرد و گفت: با هماهنگی پشتیبانی امور دام کشور درصدد انعقاد قراردادی مبنی بر جمع‌آوری دام مازاد از سطح استان، کشتار و ذخیره گوشت در سردخانه‌ها هستیم.
وی، افزود: به موجب این قرارداد، سریعا ظرف یک هفته با اداره امور عشایری وارد مذاکره‌ می شویم و جهت تحویل دام مازاد استان و تنظیم بازار گوشت، هماهنگی لازم با دامداران انجام خواهد شد.

راستگو با اشاره به اینکه وظیفه اصلی پشتیبانی امور دام، تامین‌ و انبارداری نهاده‌های دامی است ، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای تهیه علوفه، ذخیره گوشت دام مازاد، هم‌ به نفع مصرف کننده و هم به نفع عشایر و دامداران است.

سرپرست پشتیبانی امور دام لرستان ،خاطرنشان کرد: ذخیره گوشت به دو صورت قابل اجرا است، یکی خرید از طریق زیرساخت استان که کشتار دام در داخل استان انجام شود که شامل فرآیند بسته بندی و نگهداری بصورت منجمد است. دوم اینکه دام زنده را خریداری کنیم، که پیش بینی می‌شود در این روش، ناگزیر از سردخانه‌‌های استانهای همجوار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این هفته، به طور مرتب از کشتارگاهها بازدید می شود و کشتار دام باید مطابق با رعایت موازین بهداشتی در کشتارگاه و وجوب فاکتورهای سلامت‌ دام باشد.

راستگو به وجود چندین مرکز قطعه‌بندی گوشت در استان اشاره و ابراز تاسف کرد: این مراکز، فاقد صنایع تبدیلی لازم هستند که تحقق این موضوع، کمک شایانی به رفع نیاز مردم و نیز ایجاد اشتغالزایی خواهد کرد.

وی به گران شدن علوفه مورد نیاز دام بر اثر خشکسالی بی سابقه در لرستان اشاره و تاکید کرد: شرایط بحران کرونا و خشکسالی اخیر در لرستان، بر نیاز مردم و تنظیم بازار تاثیر گذاشته، لذا با همکاری مسئولان، باید موانع را هموار کرده و تولیدکنند‌گان را حمایت کنیم.

سرپرست پشتییبانی امور دام بیان کرد: پیشنهاد شده است، هر دامدار در ازای تحویل هر کیلوگرم گوشت به اداره امور پشتیبانی دام، ۳ کیلوگرم جو با نرخ مصوب تحویل بگیرد.

نقش تعاونی‌ها در تنظیم بازار و کمک به معشیت مردم انکارناپذیر است
راستگو خاطرنشان کرد: ما در این نهاد موظفیم به عنوان متولی ذخایر راهبردی، ۱۵ درصد از نیاز کشور را در داخل انبارها ذخیره کنیم و همچنین سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی نیز در تامین نهاده های دامی، نقش کلیدی دارند.

وی بخش عمده‌ای از مشکلات بازار عرضه در استان را، نبود یا غیر فعال بودن تعاونی عنوان کرد و گفت: در شرایط بحران فعلی، نقش تعاونی‌ها در تنظیم بازار و کمک به معشیت مردم انکارناپذیر است لذا تعاونی‌ای موفق است که بتواند کار واردات انجام دهد.

سرپرست پشتیبانی امور دام ادامه داد: در حال حاضر تنها تعاونی فعال در استان، تعاونی مرغدران بروجرد است و البته به منظور تنظیم بازار و افزایش توان خرید مردم باید کلیه تعاونی‌ها و تشکلها فعال شوند.

راستگو در همین راستا ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی استان باید بتوانیم لرستان را به عنوان معین دیگر استانها تعریف کنیم و به سیلوهایی که قابل ذخیره‌سازی هستند، اضافه کنیم.

راستگو در باب اهم اقدامات انجام شده در زمان مدیریت خود اذعان داشت: با تلاش‌های انجام شده، انبار ملکی دورود که کاملا غیرفعال شده بود، فعال شد و از طریق آن انبار، تا کنون ۷ هزارتن سهمیه کنجاله سویا از دفتر مرکزی و مبدا بندرامام تحویل گرفته شده و بین دامداران و مرغداران توزیع شد.

وی اظهار داشت: انبار کمالوند نیز به دلیل برخی مشکلات، از اختیار پیمانکار پیشین خارج شد و قرارداد فسخ شد و از طریق مناقصه به پیمانکار جدید و واجد شرایط لازم واگذار شد.

راستگو به نگاه مسئولانه همه اقشار در بحران کرونا، اشاره کرد و گفت:مسئولان در بحران اقتصادی و خشکسالی اخیر و… با همتی مضاعف به فکر حمایت از تولید و رفع موانع موجود باشند تا شاهد شادی و رضایت خود و مردم باشیم.

انتهای پیام/