پیام‌های هفته فراجا با شعار «پلیس هوشمند،مردم قانون‌مدار»

هفته فراجا به‌عنوان فرصتی برای ارج‌نهادن به زحمات و جانفشانی‌های نیروهای انتظامی در راستای حفظ امنیت و نظم اجتماعی است.

همای سعادت-امسال، از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه، این هفته با شعار «پلیس هوشمند، مردم قانون‌مدار» برگزار می‌شود.

برای پیشگیری از وقوع جرم، حضور مقتدرانه پلیس در جامعه مهم و کارآمد است، اما مهم تر و کارآمدتر از آن هوشیاری مردم در برابر تبهکاران حرفه¬ای و آگاهی از شیوه¬ها و شگردهای آنهاست

همبستگی میان مردم و پلیس، تضمین‌کننده انضباط اجتماعی است.

یکی از مهم‌ترین ارکان برقراری نظم و انضباط اجتماعی، اعتماد متقابل و همبستگی میان مردم و پلیس است.

برقراری امنیت پایدار در هر جامعه ای، نیازمند مشارکت مردم و پلیس است.

وجود اعتماد متقابل میان مردم و پلیس و مشارکت آحاد جامعه در پیشگیری از جرائم، مایه خشم و ناامیدی افراد و گروه های تبهکار است.

رعایت قوانین و مقررات، مهم ترین و اساسی ترین معیار مشارکت مردم با پلیس در برقراری نظم و امنیت در جامعه است.

نهادینه شدن فرهنگ احترام به قوانین و مقررات در جامعه، زمینه لازم برای برخورداری آحاد مردم از خدمات مطلوب انتظامی را فراهم می سازد.

همه ما در تولید و استقرار نظم و امنیت اجتماعی در سرزمین آبا و اجدادی مان سهیم هستیم،نقش خود را در تولید نظم و امنیت ناچیز نشماریم.

اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی گرانقدری است که کارکنان ناجا به پشتوانه آن حتی از جان خود هم برای حفظ امنیت مردم دریغ نمی کنند.

توسعه امنیت و احساس امنیت در هر جامعه ای، نیازمند برخورداری از فرهنگی است که در آن احترام به قوانین، هنجارها و ارزش های آن جامعه نهادینه شده باشد.

تلاش همگانی در راستای تعالی فرهنگ یک جامعه آن گاه محقق خواهد شد که آحاد آن جامعه نسبت به چگونگی و نحوه رفتار یکدیگر احساس مسئولیت کنند.

میزان توجه و حساسیت افراد یک جامعه به قانون گرایی یا قانون گریزی مردم، ارتباطی معنادار با وضعیت فرهنگ حاکم بر آن جامعه و میزان وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی دارد.

اگر می‌خواهیم فرهنگ حاکم بر جامعه ما، مایه مباهاتمان باشد، ناگزیر از ایفای نقش خود در برقراری نظم و امنیت پایدار هستیم.

برقراری امنیت پایدار، جز با وجود یک پلیس مقتدر حاصل نمی¬شود؛ همان طور که اقتدار پلیس بدون پشتوانه مردم و مشارکت آحاد جامعه در پیشگیری از جرائم به دست نمی آید.

اقتدار پلیس یعنی احساس امنیت برای مردم و احساس نا‌امنی برای تبهکاران.

در هر جامعه ای که مردم آن نسبت به بروز جرم و آسیب بی تفاوت باشند، خدمت به ظالم و خیانت به مظلوم تبدیل به یک واقعیت تلخ و ناگزیر خواهد شد.

وجود یک جامعه امن و سالم به میزان تعهد آحاد یک جامعه نسبت به قوانین، هنجارها و باورهای دینی و اخلاقی است.

اگر می خواهیم شاهد گرایش مردم جامعه به سبک زندگی غربی نباشیم، باید نسبت به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود حساس باشیم.

قانونگرایی سپری است که می‌تواند حتی در میان آماجی از مشکلات اقتصادی و معیشتی، در پیشگیری از استحاله فرهنگی به ما کمک کند.

هموطن عزیز!فرزندان غیور شما در مرزبانی انتظامی ج.ا.ا، با قلبی سرشار از ایمان و اراده، چشمانی همیشه بیدار و گام هایی استوار، تا نثار آخرین قطره¬ خونشان از مرزهای میهن عزیزمان پاسداری می کنند.

مرزبانان و مرزنشینان این آب و خاک با وفاق و همدلی، با همبستگی و درکی متقابل، هدف مشترک پاسداری از وجب به وجب مرزهای مقدس ایران¬زمین را تحقق بخشیده¬اند.

صدای موتور ها و خودروهای سبک و سنگین و صدای بوق آنها، صدای رانندگان مسافربر، آژیر خودروهای امدادی، آلودگی هوا، همهمه مردمی که بیشترشان مشغول صحبت با تلفن هستند، همه اینها چیزی است که یک مأمور راهنمایی و رانندگی هر روز با آنها سر و کار دارد.

آیا می دانید پلیس در هیچ کشوری به اندازه کشور عزیزمان ایران، نیروهای خوب و کارآمد خود را در مبارزه با اعتیاد از دست نداده است؟

کارکنان پلیس با هدف مقدس امنیت و سلامت جامعه، به شهادت رسیده اند؛ همه ما برای داشتن جامعه¬ای امن و سالم مسئولیم.

اداره آموزش ومشارکت معاونت فرهنگی واجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان

انتهای پیام/