برگزاری کارگاه آموزشی «تاریخچه اقتصاد فرهنگ و هنر» در لرستان

کارگاه آموزشی «تاریخچه اقتصاد، فرهنگ و هنر» ویژه کارشناسان فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

به گزارش همای سعادت، کارگاه آموزشی«تاریخچه اقتصاد فرهنگ و هنر» ویژه کارشناسان فرهنگی توسط سیدمصطفی جهانبخت در سالن جلسات شهید حیدریان این اداره کل به صورت حضوری و مجازی برای کارشناسان ادارات ارشاد شهرستان‎ها برگزار شد.

در این جلسه سیدمصطفی جهانبخت،کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و مدرس این کارگاه با اشاره به تعریف اقتصاد اظهار کرد: اقتصاد در حقیقت علم بررسی روش‎های مختلف با هدف به کار بردن منابع کمیاب و محدود جامعه برای تولید انواع کالاها و خدمات در جامعه به منظور ارضا و تامین هر چه بیش‎تر و بهتر خواسته‎ها و نیازهای نامحدود افراد جامعه بوده که زیرمجموعه علوم اجتماعی است.

وی به مفهوم فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: این مقوله مجموعه‎ای از دانش‎ها، بینش‎ها، نگرش‎ها، منش‎ها و ارزش‎های یک ملت را شامل می‎ شود و در واقع هویت دهنده، مصونیت ‎آور، پویا و پایا است.

جهانبخت اثر فرهنگی هنری را نیز اثری دارای کیفیت خاص عنوان کرد که منحصر به فرد بودن آن موجب ارزشمند شدن آن می‎شود و در ادامه افزود: در این میان اقتصاد فرهنگ و هنر شاخه‎ای از اقتصاد است که به مطالعه خلق، توزیع و استفاده از آثار هنری، ادبیات و محصولات خلاقانه می‎پردازد.

این کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به تاریخچه این علم بیان کرد:در دهه ۶۰ میلادی برای اولین بار جان کنت گالبرایت اقتصاد فرهنگ و هنر را مطرح می‎کند و در سال ۱۹۶۳ لیونل رابینز اقتصاددان بریتانیایی نقش دولت در حمایت از هنر و کمک مالی به موزه‎ها و گالری‎های هنری را تحلیل کرد.

وی ادامه داد:اگر بودجه هنر کاهش پیدا کند صدماتی به کل جامعه و اقتصاد وارد می‎آید و مردم از تاثیرات بیرونی و سرریزهای اقتصادی هنر محروم می‎شوند. می‎توان گفت اقتصاد فرهنگ و هنر جدا و استثنا است و از نظریات معمول اقتصادی پیروی نمی‎کند.

جهانبخت اضافه کرد:در واقع اقتصاد فرهنگ و هنر به شناخت مناسبات و تعاملات بین حوزه‎ های تولید و آفرینش با مصرف و بازار می ‎پردازد.

انتهای پیام/