اختلال چربی خون،عامل بروز بیماری‌های قلبی

اختلالات چربی خون که می‌تواند ژنتیکی یا به دلیل سبک زندگی نامناسب باشد به عنوان عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

به گزارش همای سعلدت، بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ در بزرگسالان و علت قطعی ناتوانی در ۲۵ سال اخیر در جهان است. علاوه بر خطرات بیماری و مرگ، هزینه های اقتصادی آن نیز زیاد است.

آترواسکلروز (تصلب شرایین) مهمترین علت بیماری عروق کرونر و بیماری‌های قلبی و عروقی است و دیس لیپیدمی (اختلال چربی خون) یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی ابتلا به آترواسکلروز است. دیس لیپیدمی طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌های چربی را در بر می گیرد با این حال، افزایش کلسترول توتال و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به چربی بد معروف است به دلیل نقش مهم آن در ایجاد آترواسکلروز، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

افزایش چشمگیر عوامل خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در کودکان و نوجوانان نیز، نشان می‌دهد که این گروه از جمعیت در آینده نزدیک، در معرض خطر همه گیری بیماری عروق کرونر زودرس قرار دارند. متأسفانه شواهد، نشانگر ارتباط بین دیس لیپیدمی دوران کودکی و بروز آترواسکلروز و عواقب آن در بزرگسالی می‌باشند.

خوشبختانه اغلب بیماری‌های قلبی عروقی با کنترل عوامل خطر آنها قابل پیشگیری هستند. پیشگیری و کنترل عوامل خطر قلبی عروقی از جمله دیس لیپیدمی، از اوایل زندگی می تواند به عنوان یک اقدام مقدماتی در پیشگیری اولیه یا ثانویه بروز این بیماری محسوب شود.

توصیه‌های لازم در پیشگیری از بروز اختلالات لیپید:

– تلاش کنید وزن خود را با ورزش و تغذیه صحیح در محدوده سالم نگه دارید.
– مصرف اسیدهای چرب ترانس را حذف، اسیدهای چرب اشباع را کمتر و آن را با روغن‌های غیر اشباع ترجیحاً روغن کانولا و زیتون جایگزین کنید.

– مصرف گوشت قرمز را کاهش و آن را با گوشت سفید کم چرب، پروتئین‌های با منشأ دریایی مانند ماهی، لبنیات کم چرب و پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات جایگزین کنید.

– مصرف غلات تصفیه شده ( برنج، آرد و نان سفید) را کاهش و غلات کامل را جایگزین کنید.

– پنج بار در طول روز از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

– حداقل سه بار در هفته از مغزها و دانه‌ها استفاده کنید.

– حداقل نیم ساعت در روز ورزش هوازی با شدت متوسط

روابط عمومی اورژانس لرستان
انتهای پیام/