افزایش ۴۷ درصدی بارش ها در لرستان/ثبت بیشترین بارندگی ها در شول آباد

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی لرستان، متوسط بارش ها را از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون، ۸۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان،نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۴۷ درصد افزایش داشته است.

زینب اکبری، کارشناس هواشناسی و معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی لرستان، در گفت و گو اختصاصی با همای سعادت، اظهار داشت: تا اوایل ظهر فردا، سامانه بارشی نه چندان قوی بر روی منطقه ما فعال است و طی امشب و فردا صبح، با توجه به بالا رفتن شاخص های ناپایداری، قدری بر میزان بارش های منطقه افزوده می شود و بارندگی در اغلب نقاط استان، به صورت رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید است.

وی افزود: در همین بازه ی زمانی، برای ارتفاعات و گردنه ها و مناطق کوهستانی، رگبار برف را هم پیش بینی می کنیم و موج اصلی سامانه، از فردا صبح از روی منطقه، خارج می شود، اما کماکان در ساعاتی از بعدازظهر انتظار داریم که در نقاطی از استان، بارش هایی به صورت خفیف و پراکنده داشته باشیم.

اکبری ادامه داد: از روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده هم در حال حاضر، مدل ها حاکمیت شرایط آرامی را بر منطقه نشان می دهند و بارشی برای استان، در نظر گرفته نمی شود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی همچنین گفت: از ابتدای سال زراعی جاری ( اول مهرماه) تا کنون، متوسط بارش ها در سطح استان، ۸۱ میلیمتر بوده، که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۴۷ درصد افزایش داشته است اما در مقایسه با آمار بلند مدت، ۱۵ درصد، کاهش بارندگی داریم.

اکبری بیان کرد: در همین زمان، بیشترین مقدار بارندگی ها در سطح شهرستان ها، مربوط به شهرستان دورود به میزان ۹۴ میلیمتر بوده، در سطح ایستگاه های هواشناسی هم، شول آباد با ۲۰۹ میلیمتر بیشترین بارندگی را داشته است.

کارشناس هواشناسی، بارندگی از ابتدای سال زراعی تا کنون در مرکز استان را هم، ۸۹ میلیمتر اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر طبق آخرین خروجی پیش بینی های فصلی که ابتدای هرماه، با صحت ۶۰ تا ۷۰ درصد، صادر می شوند به طور کلی برای ماه های آذر تا اسفند، شرایط بارش در استان نرمال است، این شرایط بارندگی نرمال از نظر مقدار است و ما باید منتظر بمانیم که توزیع سامانه های بارشی به چه صورت است.

اکبری گفت: از نظر شرایط دمایی هم در همین بازه ی زمانی، دمای متوسط نسبت به دوره ی آماری بلندمدت، افزایش دارد که این افزایش دما در برخی ماه ها به ۲ درجه هم می رسد.

انتهای پیام/