بیمارستان شهید آیت اله مدنی، تنها بیمارستان ارجاعی دولتی لرستان /انجام سالانه ۴۲۰عمل قلب باز در این بیمارستان

بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی خرم آباد، یک بیمارستان قدیمی است که ساخت آن به حوالی سال ۱۳۶۰ برمی‌گردد و در سالهای بعدی پروژه های عمرانی مختلفی مانند بیمارستان اطفال و بیمارستان قلب در آن توسعه پیدا کرده است.

همای سعادت آنلاین- از منظر شگفتی سازی های اخیر مدیریت و جراحان قلب بیمارستان شهید مدنی خرم آباد باید باور به ترقی و پیشرفت در نتیجه فعالیت های روزمره آنها را مشاهده کرد‌. وجود اعمال جراحی های نادر تحت عنوان مطالعات و تحقیقات توسعه ای علم پزشکی در کشور و استان لرستان در مرکز درمانی آیت‌اله مدنی خرم آباد، خود گویای عصاره ی علوم فهم پذیری و موضوع ترقی و پیشرفت است که چرایی و چگونگی آن را به عینه می توان از جراحی های نادر و فوق سنگین قلب در این مرکز درمانی جستجو کرد. چندی پیش در این مرکز درمانی در اقدامی شاخص برای اولین بارعمل مریض مبتلا به “کوارکتاسیون آئورت نزولی” با موفقیت انجام شد،در همین راستا با دکتر «آرش امین»رییس بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی خرم‌آباد گفتگویی داشتیم.

خدمات رسانی بیمارستان، محدود به لرستان نیست

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی خرم آباد با بیان اینکه این بیمارستان تنها بیمارستان دولتی ارجاعی لرستان است، گفت: روزانه ۲ عمل قلب و سالانه ۴۲۰ عمل قلب باز، در این بیمارستان انجام می شود.

دکتر آرش امین، رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی خرم آباد در گفتگو با خبرنگار ما ، با بیان اینکه حال حاضر، تنها بیمارستان ریفرال (بیماران ارجاعی که به علت نبود امکانات کافی درمانی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند) استان لرستان هستیم ،گفت: روزانه بیماران زیادی نورآباد، الشتر، کوهدشت، الیگودرز، ازنا و دیگر شهرستانهای استان در بیمارستان ما پذیرش و درمان می‌شوند.

وی افزود: این بیمارستان، ۷۸ تخت مصوب داریم و در حال حاضر، ۱۴۸ تخت فعال هستند و در زمان پیک کرونا، تا مرز ۱۶۰ الی ۱۷۰ تخت نیز بیمار را بستری کرده‌ایم.

دکتر امین اضافه کرد: خدمات رسانی بیمارستان شهید مدنی، محدود به لرستان نیست، بلکه بیماران استان ایلام را هم پذیرش می‌کنیم کما اینکه چندی پیش از طریق اورژانس ۱۱۵ و ارسال یک بالگرد به این استان ، بیمار به بیمارستان ما ارجاع داده شد.

انجام موفقیت آمیز ۸۰ عمل باز قلب در این بیمارستان

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی اظهار کرد: این بیمارستان در حال حاضر، تنها بیمارستان دولتی ارجاعی استان است که از دهه ۸۰ تا کنون، انواع عمل‌ قلب در این مرکز انجام شده است.

او با اشاره به اینکه در بیمارستان مذکور، تعویض دریچه‌های قلبی، عمل جراحی قلب باز و درمان بیماران مادرزادی که مشکل ساختاری قلب دارند، انجام می‌شود، از انجام روزانه ۲ عمل قلب و سالانه سالانه ۴۲۰ عمل قلب باز در این بیمارستان خبر داد.

بیماران فقط ۵ درصد هزینه درمانی را پرداخت می کنند

وی از ویزیت ۱۴۰ هزار و ۱۹۵ بیمار در درمانگاه، ۷ هزار و ۵۵۰ مورد بستری و ۹هزار ۸۶۳ نفر تحت نظر بستری سر پایی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در همین سال، ۶ هزار و ۳۸۹ مورد عمل جراحی شامل آنژیوگرافی و عمل قلب در این بیمارستان انجام شده است.

امین بیان کرد: درصد پرداختی بیماران از پرونده بستری، فقط حدود ۵ درصد هزینه درمان است و قسمت اعظم آن بر عهده بیمارستان و بیمه است و همواره سعی ما بر این است که تا حد توان از اعزام بیماران، خصوصا بیماران قلبی به خارج از استان جلوگیری کنیم.

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی ادامه داد: یک مرکز کودکان با متخصصین متبحر نیز در این بیمارستان فعال است و روزانه در آن، پزشکان فوق‌تخصص نوزادان و غدد عفونی، بیماران را ویزیت می‌کنند، این پزشکان، در دوران کرونا هم به شدت فعال و درگیر بودند که جا دارد در همین فرصت از آنها تشکر کنم.

او اضافه کرد: یک بخش ان آی سی یو نوزادان نیز در این بیمارستان فعال است که جزو افتخارات بیمارستان است و نوزادانی که پس از تولد مشکل تنفسی دارند، در این بخش پذیرش می‌شوند و از این طریق، بار عظیمی از مشکلات درمان استان برداشته می شود.

امین افزود: بخش کودکان بیمارستان نیز شامل بخش جنرال اطفال، اورژانس اطفال و نوزادان است، همچنین بخش هماتولوژی یا سرطان‌شناسی اطفال راه اندازی شده است.

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی گفت: بخش مذکور، که با همت دکتر “عبدالکریمی” و خیرین استان ساخته شد، به صورت مجزا فرصت ویژه‌ای برای کودکان و خصوصا والدینشان محسوب می‌شود چرا که بخاطر سرطان فرزاندانشان دچار تالمات روحی هستند و با وجود بیمارستان ما و تلاش همکاران دیگر سرگردان سایر شهرها نخواهند شد.

بیماران سرطانی اعزام نمی شوند

امین در خصوص بیماران سرطانی،گفت: جز درصدِ خیلی کمی از بیماران سرطانی که نیاز به درمان پیشرفته تری دارند، این بیماران اعزام نمی شوند و جا دارد از بنیاد “محک “نیز که خیلی از هزینه های سنگین بیماران سرطانی را تامین می‌کند هم قدردانی کنیم.

وی اظهار کرد: بیمارستان زنان و زایمان، به طور کامل، به بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد منتقل شده است و نوزادان اگر مشکل خاصی داشته‌ باشند به بیمارستان ما ارجاع خواهند یافت.

امین با بیان اینکه، در حوزه بهداشت در لرستان، خوب عمل شده است و کادر درمان در اکثر روستاها و حتی نقاط دور افتاده استان در حال خدمت‌رسانی هستند تصریح کرد: در سطح استان و کشور، با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان کادر درمان، با تلاش و پشتکار عمل می‌کنیم و متکی به تکنیک ها و نبوغ ایرانی هستیم و لیکن در بحث درمان، تنها دغدغه بیمار باید درمانش باشد و دغدغه مالی و امکانات بر عهده مراکز درمانی است که همه باید کمک‌ کنیم تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

وزارت بهداشت، نگاه ویژه ای در تامین در تامین دارو و تجهیزات داشته باشد

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کار درمانیِ ۹۹ درصد بیمارانی را که وارد این بیمارستان می‌شوند را می توانیم انجام دهیم و فقط حدود یک درصد بیماران را ارجاع می‌دهیم که امیدوارم با توسعه بیشتر این بیمارستان، آن یک درصد هم به صفر برسد.

امین با بیان اینکه، تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم بیماران را با کمترین هزینه دولتی درمان کنیم و حتی الامکان بیماران را ارجاع نمی‌دهیم اظهار کرد: در خصوص برخی تجهیزات در مضیقه شدیدی هستیم مخصوصا استنت که وسیله مورد نیاز کادر درمان است، به راحتی یافت نمی‌شود و با مساعدت ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی و با پرداخت مبالغ هنگفت هم برای تهیه آن به مشکل برخورده ایم، لذا از وزارت بهداشت توقع داریم عزم و نگاه ویژه‌ای در تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز پزشکی داشته باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، برای تامین استنت یا همان فنر ، یک و نیم میلیارد به حساب شرکتها واریز کرده‌ایم اما استنتی برای عرضه به این بیمارستان دولتی نیست؛این در حالی است که، بدون تجهیزات لازم بیمارستان در پروسه درمان زمین‌گیر خواهد شد.

مسئولان انتقاد پذیر باشند، رسانه ها هم بدون مستندات، قضاوت نکنند

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی گفت: این بیمارستان هم مانند سایر مراکز درمانی کشور و دنیا، گاهی با کمبود تجهیزات مواجه است و در حال حاضر نیازمند استنت و برخی از تجهیزات ساخت برخی از برندهای مورد اطمینان هستیم.

امین، نقد منصفانه را بیان کردن خوبی ها و کاستی ها عنوان کرد و افزود: در راستای خدمت بهینه به مردم، کادر درمان و خبرنگاران مانند یک خانواده هستیم و وظیفه داریم امیدآفرینی منطقی را در جامعه تقویت کنیم و در همین راستا، اصحاب رسانه نباید زود قضاوت کنند بلکه باید با کسب مستندات لازم، بدون غرض نقد کنند، مسئولین هم نباید خود را مبرا از نقد بدانند، چرا که هیچ مدیریتی صد درصد بدون نقص و کاستی‌ نیست و همه مسئولین گاهی به تلنگر نقد نیاز دارند.

وی ادامه داد: شکی نیست که در این بیمارستان هم کاستی هایی وجود دارد ولی هرگز مانع از اهمال در وظیفه پزشکان نخواهد شد و بنده به عنوان متخصص قلب اگر ببینم بیمار ناراضی یا به هر نحوی از پروسه درمان در رنج است شرمنده مراجعین هستم و عقیده دارم باید بهترین امکانات رفاهی و درمانی در اختیار بیماران قرار بگیرد، چرا که مردم ما، لیاقت آرامش، توسعه و بهترین رفاهیات و خدمات سلامت را دارند و به هیچ وجه محرومیت شایسته لرستان نیست.

رییس بیمارستان شهید آیت اله مدنی با بیان اینکه با حمایت دکتر “دلفان”، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، درصدد اجرای پروژه‌های خوبی به منظور نوسازی این بیمارستان هستیم که این کار، هزینه بالایی می‌طلبد گفت: به منظور توسعه بیشتر بخش‌های درمانی، نیازمند کمک‌ و همراهی ظرفیت خیرین سلامت هستیم.

فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/