تقویت اقدامات برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های زاگرس

استان لرستان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد. ضرورت دارد این استان یک پایگاه امدادی هلی‌کوپتری ثابت و دائم ویژه آتش‌نشانی هوایی برای اطفاء حریق احتمالی جنگل داشته باشد. هم‌چنین ضرورت دارد اعتبارات ویژه برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس اختصاص داده شود و تجهیزات لازم به اندازه کافی در […]

استان لرستان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
ضرورت دارد این استان یک پایگاه امدادی هلی‌کوپتری ثابت و دائم ویژه آتش‌نشانی هوایی برای اطفاء حریق احتمالی جنگل داشته باشد.
هم‌چنین ضرورت دارد اعتبارات ویژه برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس اختصاص داده شود و تجهیزات لازم به اندازه کافی در اختیار نیروهای استان‌های زاگرسی قرار گیرد. زاگرس، سرمایه کشور است. این سرمایه نیازمند توجه ویژه از هر نظر است و باید در سیاستگذاری‌ها و تصویب قوانین، آنرا با نگاه ویژه دید. وقتی یک زمین از یک کشاورز به زمین منابع طبیعی تبدیل می‌شود بایستی دولت، شغل جایگزین به کشاورز ارائه کند؛ هرچه اشتغالزایی پایدار روستایی توسعه یابد هجوم به جنگل‌ها برای قطع درختان یا آتش‌سوزی‌های عمدی کاهش می‌یابد. شوربختانه، بسیاری از آتش‌سوزی‌ها از نوع انسانی (عمدی و غیرعمدی) است. طرح‌هایی همچون کشت گیاهان دارویی، طرح حفاظت مشارکتی و طرح جنگل‌کاری اقتصادی را بایستی بیش از پیش ترویج کرد تا اقتصاد روستایی رونق و شکوفایی داشته باشد. مجمع نمایندگان استان لرستان و مجمع نمایندگان سایر استان‌های زاگرس‌نشین رسالت دارند براساس تهیه برنامه‌های کارشناسی شده، به دنبال تصویب قوانین برای حمایت ویژه از جنگل‌های زاگرس بروند.

مشارکت دهیاران و جوامع محلی آموزش‌دیده و مشارکت سازمان‌‌های مردم‌نهاد متخصص این حوزه را بایستی بیشتر از گذشته، توسعه داد. خوشبختانه در این زمینه، فرمانداران استان لرستان، همیاری خوبی دارند. همواره شماره تلفن ۱۵۰۴ را به خاطر داشته باشید؛ به محض دیدن مشکلاتی همچون آتش‌سوزی در جنگل‌ها با شماره مذکور تماس بگیرید. استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های نیروهای بسیج در راستای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی جنگل‌ها بایستی گسترش یابد. بایستی، از ظرفیت هواپیماهای سم‌پاش برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی استفاده شود؛ خوشبختانه مدیریت فرودگاه خرم‌آباد، همکاری و همیاری خوبی در زمینه پیگیری این مطالبه دارد.
در این زمینه، استاندار لرستان (جناب دکتر خادمی) پیگیری‌هایی را با مجموعه خدمات ویژه هوایی قزوین داشته است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. آموزش‌های عمومی و اقدامات آموزشی فرهنگی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع زاگرس را بایستی همچون گذشته تداوم بخشید. از ظرفیت آموزش و پرورش هم می‌توان به خوبی در این زمینه بهره برد.

می‌توان از تجربیات کشورهای موفق در زمینه مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی استفاده کرد. می‌توان برای افزایش نیروهای مقابله با آتش سوزی‌های جنگلی در فصل گرما از طرح استخدام فصلی جوانان روستایی هم استفاده کرد؛ اینگونه جوانان که ساکن روستاهای نزدیک جنگل‌ها هستند با طی کردن دوره‌های آموزشی می‌توانند بهترین همیاران طبیعت (از نوع استخدام فصلی) در راستای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی باشند. ضرورت دارد یک کمیته ویژه تخصصی در استان لرستان تحت عنوان کمیته مدیریت بحران منابع طبیعی (ویژه ماههای گرم سال) برای مقابله اثرگذارتر با آتش‌سوزی‌های احتمالی جنگلی ایجاد شود. خوشبختانه با هماهنگی و همیاری مدیریت فرودگاه خرم‌آباد (جناب کاملی) و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان (جناب نجفی)، اطفاء حریق ایجاد شده در منطقه تخت رفه جنوب شهر خرم‌آباد با رویکرد پایش هوایی به خوبی انجام شد.
چندی پیش، یک هواپیمای ویژه هوانوردی عمومی(پایش هوایی) در فرودگاه خرم‌آباد استقرار یافت. همانگونه که گفته شد اهمیت جنگل‌های استان لرستان ایجاب می‌کند یک بالگرد مخصوص آتش‌نشان به صورت دائم در مرکز استان استقرار یابد. رسانه‌های مختلف استان لرستان بایستی بیشتر از گذشته در زمینه آگاه‌سازی و آموزش‌های عمومی و همگانی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
شهرام شرفی

انتهای پیام /