جهاد تبیین؛سدی در برابر خود تحقیری

توسعه و پیشرفت کشور در سال های اخیر به اندازه قابل توجه و دیده شدن است که بسیاری از کشورهای غربی این توسعه را بر نتابند و به بهانه های واهی چوب لای چرخ توسعه این کشور بگذارند.

اختصاصی همای سعادت آنلاین-یادداشت -اما اینکه در کشور خودمان عده ای با خودتحقیری این توسعه های چشمگیر را منکر شده و همچنان و به غرب و سوغات آن چشم دوخته اند، مایه تعجب است. از سویی باید اذعان کنیم فاصله «تفاوت در نوع نگاه» با «خود را به نادیده زدن» از زمین تا آسمان است و آنچه در این سالها از کشور نمایش داده شد، بی تردید ماحصل خود را به نادیده زدن از سوی بسیاری از آگاهان، متنفذین و حتی خواص بوده است. هر چند پیشرفت های کشور و خدماتی که در این سالها صورت گرفته است نافی کاستی ها و سوء تدبیر بسیاری از مدیران ناکارآمد و حتی خود فروخته نیست ولی باید اذعان داشت در حالی که کشور با تهدیدات نظامی و غیر نظامی از سال های دور و تحریم های گسترده و جنگ ترکیبی در سال های اخیر دست و پنجه نرم می کند و بسیاری شبکه های فارسی زبان شبانه روز در حال کوبیدن بر کوس تخریب و تهدید و … هستند، رسیدن به این حجم از پیشرفت و حفظ اقتدار مملکت در نوع خود بی نظیر است. در چنین شرایطی که جهاد تببین می توانست احیاگر امید در بسیاری از عرصه ها باشد عده ای با پمپاژ نا امیدی و سیاه نمایی، خودباوری و اعتماد به نفس آحاد جامعه به ویژه جوانان را نشانه رفتند و نتایج زحمات بسیاری از دانشمندان و متخصصان و کارشناسان را به باد دادند. بدون شک رسانه ها که نقش اساسی و پیشران در توسعه اطلاعاتی کشور دارند، در جهاد تببین و به عبارت ساده معرفی دستاوردهای نظام، موفق عمل نکردند و نفوذ بیگانگان و مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی این حوزه باعث شد که رسانه ها نتوانند نقش خود را به خوبی در این رویکرد ایفا کنند. بماند که رسانه ملی هم در جهاد تبیین آنچنان که باید موفق عمل نکرد و سلب اعتماد مخاطبان از رسانه ملی به دلایل متعدد اجتماعی و سیاسی باعث جهاد تبیین در مظلومانه ترین شکل ممکن صورت پذیرد که ماحصل این رویکرد امروز در رفتار هیجانی نوجوانان بروز می کند.

مخاطب اصلی جهاد تبیین براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، جوانان هستند زیرا این عزیزان از گذشته و پشت صحنه آن، دانش و آگاهی کافی ندارند و مقرر است این جوانان در آینده برای پاسداری از انقلاب و اسلام در میدان باشند «جهاد تبیین» یکی از عناصر اساسی تربیت معنوی و ارزشی دانش‌آموزان و دانشجویان ما است؛ امروزه کودکان و جوانان ما در معرض تهاجم خصمانه معنوی و ارزشی قرار دارند چرا که، دشمنان اسلام حقیقی، ایران مستقل و توانمند، و انقلاب اسلامی با استفاده از انواع رسانه‌، قابلیت‌های مختلف فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گوناگون، و تبلیغات فریبنده، پنهان کردن حقایق و آگاهی‌‌های راستین از سویی و ترویج آگاهی‌های کاذب از سوی دیگر، فضای فکری و فرهنگی کودکان و جوانان را به بازار مدل‌ها، ســبک‌ها و گرایش‌هایی مبدل ساخته‌اند که خود را نماینده معنا، ارزش، هدف و حقیقت غایی زندگی معرفی می‌کنند.سوگمندانه بسیاری از بزرگان و خواص نیز اعتقادی به جهاد تبیین ندارند که اگر داشتند و خودباوری در جامعه به اعلی درجه خود می رسید امروز حسرت غرب و رویای زندگی در آن بلاد زبانزد مردم کوچه و بازار نبود. شکل فعلی مواجهه جریانات و مجموعه های دارای مسئولیت که در این عرصه نقش آفرینی دارند، چه بخش های حاکمیتی و چه بخش های مردمی، سنخیتی متناسب با تلاش دشمن ندارد. اتفاقی که در این صحنه ها مشاهده می‌شود، حرکتی عادی برای موقعیت های عادی است و به همین دلیل، برای رسیدن به هدف کافی نیست.
با این وجود باید اذعان کرد نگاه مقام معظم در معرفی دستاوردهای نظام در عرصه های مختلف و بیان و به نمایش گذاشتن اقتدار کشور در زمین و هوا و دریا، نگاهی آینده محور و امید آفرین است و جا دارد دست اندرکاران نظام با وحدت رویه و تاسی از فرمایشات و رهنمود های رهبری در گام اول ضمن تلاش برای حفظ دستاوردهای نظام و مفابله مفسدان اقتصادی و رانتخواران که زمینه بسیاری مفسده های دیگر هستند، تلاشی همه جانبه و ملی برای توسعه این دستاورد ها و موفقیت ها در دستور کار خود قرار دهند و زمینه خودکفایی همه جانبه کشور را فراهم سازند.

فاطمه سعادت راد
انتهای پیام/