دانشگاه لرستان به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شد

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه لرستان گفت:این واحد دانشگاهی جزو هفت دانشگاه نخست زیرمجموعه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری است که به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شد.

به گزارش همای سعادت،وحید مهرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه لرستان به‌عنوان دانشگاه مادر استان، با پیگیری‌های مدیریت و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات این دانشگاه، جزو هفت دانشگاه نخست زیرمجموعه وزات علوم، تحقیقات و فناوری است که تا کنون به پنجره واحد دولت متصل شده‌اند تا تعدادی از خدمات خود را در قالب پنجره واحد به کاربران خود ارائه دهد.

وی بیان کرد: نظر به اجرای جزء سه بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و همچینین مصوبات شورای عالی فضای مجازی رویکرد دولت سهولت در ارائه خدمات به مردم و کسب و کارها است و براین اساس تمامی خدمات ارائه شده باید در یک پنجره واحد و ملی از سمت دولت به مردم و کسب و کارها ارائه ‌شود.

مهرداد با بیان اینکه ماهیت پنجره واحد خدمات دانشگاهی و اضافه کردن آن در بدنه پنجره دولت من که گامی اساسی در راستای تحقق دولت الکترونیک است برای کاربرانی حقیقی و حقوقی خود مزایایی را به همراه دارد،ادامه داد:یکپارچه سازی مسیر ورود تمامی درخواست های (خدمات) کاربران از موسسات دولتی، ایجاد چرخه انجام هر فرآیند یا خدمت و پیگیری توسط کاربر تا حصول نتیجه نهایی،ایجاد یک پنل کاری برای هر کاربر و ثبت تمامی رویدادها و درخواست های وی در پروفایل های شخصی آنها، ارائه کد رهگیری برای هر خدمت به کاربر جهت پیگیری های بعدی، نقشه راه حرکت به سوی غیرحضوری شدن تمامی خدمات و حذف تمامی مراجعات حضوری و فیزیکی ارباب رجوع است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه لرستان افزود:کاربران با ورود به این سامانه به تمامی زیرسامانه ها،مشخصات کاربری، خدمات الکترونیکی و هوشمند دستگاه‌ها دسترسی دارند،وزارت علوم و تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و اجرایی زیرمجموعه نیز بعنوان بخشی از بدنه دولت موظف هستند،با اتصال به این پنجره خدمات خود را درون این سامانه به کاربران خود ارائه دهند.

مهرداد عنوان کرد: البته در این مسیری که در ابتدای آن هستیم موانع فنی و تعاملی وجود دارد که با تلاش‌ها و رایزنی‌های بین دانشگاهی و بین سازمانی درصدد مرتفع نمودن آنها هستیم، از جمله این موانع این هست که برخی شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری فاقد استاندارد و یا زیرساخت لازم برای احراز هویت متمرکز هستند که مذاکرات لازم با انها صورت گرفته و پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است.

وی تاکید کرد: همچنین برخی خدمات تقریبا به صورت ملی به اغلب کاربران وزارت علوم از طریق یک شرکت صورت می گیرد (مانند سامانه گلستان) ولی هر موسسه می‌بایست به صورت مستقل نرم افزار آموزشی خود را به این سامانه متصل نماید که هم باعث تکرار کاذب یک سامانه واحد در قالب خدمات مستقل از هم در پنجره ملی شده و هم باعث پراکندگی و صرف زمان و انرژی و هزینه چندین برابری شده که پیشنهاد می‌شود خدماتی از این دست بصورت یک خدمت واحد در سطح وزارت خانه یا دولت ارائه شود.

وی اظهار کرد: واحد فناوری اطلاعات دانشگاه لرستان ضمن داشتن زیرساخت‌های محاسباتی و ذخیره سازی با فناوری های نوین، میزبان سامانه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و مالی دانشگاه جهت ارائه خدمات به دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان می باشد. ارتباط تمامی واحدهای درون پردیس دانشگاهی با خدمات در بستر فیبر نوری است؛ این حوزه از لحاظ زیرساخت محاسباتی دارای ۶ دستگاه سرور پیشرفته، از نظر نگهداری اطلاعات دارای ۲۰ ترابایت فضای ذخیره سازی و در حوزه ارایه ارتباط اینترنتی به کاربران و سرویس های درحال استفاده دارای ۴۰۰ مگابیت پهنای باند اینترنت (بصورت بی سیم و باسیم) است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه لرستان افزود: دانشگاه لرستان افتخار داشته در جهت رفاه بیشتر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود، تسریع در دسترسی این عزیزان و کاهش زمان فاز پیاده سازی پژوهش های آنها اقدام به راه اندازی آزمایشگاه محاسبات سنگین و فوق سریع نماید، در دانشگاه این آمادگی و پتانسیل را داریم که با حمایت وزارت محترم مقیاس خدمت رسانی خود را به سطح منطقه‌ای و ملی افزایش دهیم.

مهرداد بیان کرد: در راستای تمرکز خدمت رسانی، با پیگیری ریاست محترم دانشگاه و همچنین تحقق سیاست های مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف انرژی، اقدام به راه اندازی دسکتاپ مجازی نموده ایم که ضمن استفاده کاربران از دستگاه های کم هزینه zero client تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری بصورت متمرکز و هدفمند در اختیار کاربران قرار می گیرد که در نظر داریم در فازهای بعدی این خدمت را به صورت عمومی (استانی و ملی) به متقاضیان ارائه دهیم.

انتهای پیام/