توصیه‌های محیط زیست لرستان به گردشگران‬ در روز انس با طبیعت

اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان توصیه‌ های محیط زیستی روز انس با طبیعت در این استان را تشریح کرد.

به گزارش همای سعادت،اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با انتشار اطلاعیه‌ای، توصیه‌های محیط زیستی را برای گرامیداشت ۱۳ فروردین (روز انس با طبیعت)، اعلام کرد.

متن اطلاعیه بدین شرح است:

تقاضا و توصیه ما این است که شهروندان سبزه‌ها را روی خودرو نگذارند، زیرا در مسیر رها شده و منظره نامطلوبی ایجاد می‌شود.

ماهی های قرمز را درون رودخانه ها رهاسازی نکنیم چون اگر وارد رودخانه‌ها، آب‌های سطحی و آزاد شوند، ممکن است که بیماری‌هایی را به سایر ماهی‌های بومی انتقال دهند و حتی باعث حذف بعضی از گونه‌های ماهی شوند.

گردشگران از قطع اشجار و درختان در روز طبیعت پرهیز کنند، در مناطقی که حضور پیدا می‌کنند از نزدیک شدن به حیات وحش نیز پرهیز کنند.

مردم پسماندهای خود را در روز طبیعت جمع آوری و به همراه خود به محل‌های تعیین شده در مبادی خروجی شهرها تحویل دهند و از رها کردن آن‌ها در طبیعت پرهیز کنند.

توصیه دیگر اینکه شهروندان تا شعاع صد متری نسبت به جمع‌آوری پسماندها همکاری کنند.

با توجه به اینکه در خروجی شهر‌ها شهرداری کیسه‌های زباله را توزیع می‌کند، توصیه و تأکید ما این است که پسماندها را به هیچ عنوان در طبیعت رها نکنند.

اگر گردشگران در زیستگاه «سمندر» لرستانی در روز طبیعت حضور پیدا کردند از لمس کردن این گونه خودداری کنند چرا که این امر ممکن است موجب انتقال بیماری به این گونه ارزشمند و اندمیک لرستان شود.

نکته دیگری که مورد تاکید ما است، اینکه شهروندان و گردشگران از قطع درختان، تخریب لانه پرندگان و آسیب به حیات وحش جدا خودداری کنند.
از هموطنان عزیز انتظار می رود به محیط زیست کمک کنند تا عرصه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده استان به خوبی مورد حفاظت قرار گیرند و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از این موضوع وظیفه عموم است، این عرصه‌ها و منابع خدادادی که امانت الهی هستند را به نسل‌های آینده برسانیم.

به منظور جلوگیری از قطع اشجار و آسیب به طبیعت و امر به معروف در این زمینه سامانه‌های شبانه روزی ۱۵۴۰ محیط زیست و ۱۵۰۴ منابع طبیعی به عنوان راه ارتباطی با مردم آماده دریافت گزارشات تخلفات احتمالی می‌باشند.

انتهای پیام/