«دره خرم‌آباد» در مسیر ثبت جهانی/ساخت و ساز در محل پادگان ۰۷ خلاف قانون است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه «دره خرم آباد» در مسیر ثبت جهانی است،گفت:هر گونه ساخت و ساز در محل پادگان ۰۷ خلاف قانون است.

عطا حسن پور، عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در باشگاه افسران قلعه ی تاریخی فلک الافلاک برگزار شد، با اشاره به ثبت ملی ۱۵ هکتار از این پادگان، اظهار داشت: هر گونه ساختمان سازی و آپارتمان سازی بلند مرتبه در این محل ممنوع و بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته، بناهای ۱۴ گانه تاریخی این پادگان و محوطه آن ثبت ملی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان با بیان اینکه پادگان ۰۷ خرم‌آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است،گفت:بنابراین باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شود و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه به آمار بازدید گردشگران اشاره کرد و گفت: ۷۶۴ هزار و ۳۷ نفر از ۱۶ اسفندماه سال گذشته تا هشتم فروردین جاری از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی این استان دیدن کردند.

حسن پور ادامه داد: در این مدت ۱۶۰ هزار و ۲۷۵ نفر از جاذبه های تاریخی، ۳۱۱ هزار و ۹۹۷ نفر از جاذبه های طبیعی، ۱۳۹ هزار و ۲۰۹ نفر از جاذبه های مذهبی، یک هزار و ۳۵۹ نفر از جاذبه های تفریحی، ۴۱ هزار و ۳۰ نفر از جاذبه های دست ساز همچنین ۱۱۰ هزار و ۱۶۷ نفر از موزه های لرستان بازدید کردند.

وی در خصوص آزادسازی قلعه تاریخی” فلک‌الافلاک “خرم‌آباد،گفت: تاکنون چهار جلسه با وزرای میراث فرهنگی، دفاع و رییس مجلس شورای اسلامی به همراه استاندار لرستان برگزار شد، مبلغ تعیین شده به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت شده اما ساخت پادگان سپاه با تورم همراه شده و اکنون درخواست دریافت اعتبار از منابع دیگر مطرح است.

حسن پور با بیان اینکه در ثبت جهانی موقت این اثر دارای رتبه ی ۲۷ بوده، گفت: ۲۷ اسفندماه سال گذشته، پرونده اولیه ی ثبت جهانی دو اثر تاریخی شامل «دره خرم‌آباد» که شامل یک سایت با ۴۵ اثر مانند قلعه فلک الافلاک، چشمه اراز، منار آجری، گرداب سنگی و… است برای وزارت میراث فرهنگی ارسال شد و در این خصوص، جلساتی با وزیر، معاون وزیر، معاون وزیر دفاع و نمایندگان مجلس برگزار کرده ایم و در تلاش هستیم که «دره خرم‌آباد» با محوریت قلعه فلک الافلاک را ثبت جهانی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: نرم افزار تلفن همراه “لرستان سفر” برای تسهیل در گردش مسافران نوروزی طراحی شده و به صورت آسان قابل دسترسی است به نحوی که تنها برای نصب و راه اندازی آن به اینترنت نیاز است سپس بصورت آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

حسن پور گفت: با نصب آن و انتخاب منطقه مورد نظر تمامی آثار تاریخی و گردشگری در قالب بیش از ۱۰۰ کلیپ تصویری و عکس معرفی خواهد شد که با انجام و طراحی این نرم افزار سالانه بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

حسن پور از رونمایی کتاب مفرغ لرستان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:این کتاب در مورد آخرین کاوش‌های باستان شناسی استان است که در کشور بلژیک یک ماه دیگر چاپ و طی یک برنامه ملی در استان رونمایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به ایجاد دو پایگاه فعال اسکان مسافران در خرم‌آباد،بیان کرد:همچنین ۵۰۰نفر عوامل اجرایی در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دورود، الشتر، نورآباد، ازنا، کوهدشت و پلدختر در حال خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی هستند.

عکس؛مصطفی باقری

انتهای پیام/